Het feministisch maandblad Opzij heeft een nieuwe eigenaar. Weekbladpers Groep (WPG) heeft het tijdschrift verkocht aan Veen Media, uitgever van onder meer Filosofie Magazine, Historisch Nieuwsblad, Maarten!, Kunstbeeld, Jamie magazine en New Scientist.
Veen Media maakte de deal donderdag bekend.
Directeur Leo Schaap noemt Opzij een aanwinst voor het portfolio. “Opzij is een sterk merk dat heeft laten zien dat het ook nu bestaansrecht heeft.”
Met een betaalde oplage van 55.526 exemplaren laat Opzij een stijging zien ten opzichte van 2012 in een dalende markt. “Events als de Top 100 Machtige Vrouwen, de Opzij Literatuurprijs en de Opzij-leerstoel geven het merk een prominente plaats in het medialandschap”, aldus Schaap.
Ook de redactie en het stichtingsbestuur zijn gelukkig met de overname. “Veen Media is een inhoudelijk uitgeefhuis waar we ons als opinieblad thuis voelen”, zegt waarnemend hoofdredacteur Daphne van Paassen. “Er is nog een hoop werk te verzetten als het om de emancipatie van vrouwen gaat. Het is dus goed dat we door kunnen.”
WPG zette Opzij in november in de etalage als onderdeel van een reorganisatie, die circa 123 van de 720 medewerkers hun baan kost. Opzij werd in 1972 opgericht door Hedy d'Acona en Wim Hora Adema.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl